Alla inlägg den 5 mars 2013

Av Britta Arvidsdotter - 5 mars 2013 07:16

Har ni sett filmen Wall-e? Den med den lille roboten som hittar en planta när han städar upp efter oss på jorden. Har ni tänkt på att det finns många små hintar i den som vi kanske bör fundera både en och två gånger över.


Se hur alla glider runt på sina fordon utan att tänka eller känna något. Ingen gör heller något fysiskt. Hur de blivit allt för bekväma för att använda kropp, hjärta och hjärna. De bara glider runt.


Vi bor i ett litet samhälle, litei slutet på huvud gatan. Ska sanningen fram är det den enda gatan i samhället. Lite längre bort ligger affären, vi har ca 300 meter dit. De har det mesta som du kan tänkas behöva och som du glömt när du handlat och framför allt har de nybakta bullar och bröd från riktigt bageri, inte sådana som tas ut ur frysen jäses och gräddas i butiken. Varje morgon utspelar sig samma scen.


Strax efter 6 puffar jag till barnen så de vaknar och sen tar jag på mig ytterkläderna och går min promenad till butiken för dagens färska bullar. På vägen hälsar jag alltid på alla grannar som också har samma plan som jag. Med en skillnad. När jag lugnt och stilla promenerar förbi håller de på att skrapa frost på bilrutan, med motorn på för att få varmt i bilen eller öppna garage och grind för att backa ut. När jag är på väg tillbaka från butiken efter mitt inköp är många fortfarande på väg till butiken fast att de var ute tidigare än jag. Jag går in och kompleterar det redan dukade frukostbordet med mina bullar eller bröd och vi börjar äta. Lagom till att genom köksfönstret följa hur mina grannar börjar droppa in med sina bullar.


Då undrar ju jag stilla i mitt sinne, är det färt all den extra tid och besvär för att slippa gå till butiken? Vi snackar 300 meter, en del tom mindre. Vad kostar inte bullarna extra i bensin? Det hela tar längre tid kostar mer och är extra krångel, ändå gör de samma sak varje dag. Om det är för långt att gå köp en cykel. Då tänker säker ni nu men det är kallt, det regnar, blåser osv. Visst ni har en poäng, men det tar 3 min att gå medans det tar 5 min att öppna grindar, skrapa ruta osv, sen måste du parkera och gå från bilen till butiken. Och vad är ursäkten på sommaren? Ska vi kanske ha drive through på bullarna så ni slipper gå ur bilen?


Har det blivit så att vi inte riktigt tänker och att man tar bilen för att man har den? Är det status, att du utanför butiken parkerar en cool bil som egentligen inte är din utan bakens? Vi har också bil, två tom men vi använder dem bara när vi måste. Skärp er nu och börja tänk på vad ni gör, både på miljön och er plånbok.


Sen kan jag inte stick under stol med att det hade varit trevlig att prata med några av er på vägen till butiken, lite social kontakt skadar aldrig......

Presentation


Vad är det egentligen vi ger våra barn att äta? Vad är det egentligen vi gör mot miljön runt oss? Vinner inte vi alla på back to basic? Kanske vi kan börja tänka om tillsammans

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards