Alla inlägg den 4 mars 2013

Av Britta Arvidsdotter - 4 mars 2013 10:02

Man blir rädd. Den senaste tiden börjar man undra om inte katter och hundar äter bättre än vi. Vad är det som vi stoppar i oss?


Nötkött är egentligen hästkött

Oxfilé är färgad fläskfilé

30 % kött i köttpajen var 100% köttlös

Salt lösning injicerad i kycklingfilén


Om du köper något som säger svenska köttbullar eller svenk lasagne förmodar du ju att den är just svensk. Inte svenk med rumänsk häst, såld till Cypern transporterad till Holland där gnägg börjar låta mu och vidare till Belgium via en sväng till england för att sedan åka till din mataffär och heta Svenka köttbullar. Om det nu var så det gick till.


Om man nu kan ta fel på vilket kött som finns i maten hur vet vi då om mna inte tar fel på vad som mer finns i det vi äter. mitt bekymmer är inte att det är hästkött. Jag äter gladeligen hästkött. Under samma förutsättning som jag äter annat kött. Att det är ok, inte fullpumpat med div läkemedel eller på något sätt varit sjukt eller farit illa.Mitt problem är att om man skriver nötkött men menar häst kanske man också skriver naturliga färgämnen men menar E???någonting. Eller att man skriver hallon men egentligen menar färgämne si och så med smakämne ditt och datt.


Vem är då skyldig? Slakteriet? ICA? Företaget i Belgien? Eller kanske det på Cypern? Jag skulle vilja säga alla men ändå ingen. Den ytterst skyldiga är du och jag. I jakten på billig mat och konstanta gnäll över höga priser tvingar vi indirekt företagen att mygla. Har vi verkligen inte tid att läga eget? Har vi verkligen inte råd med vanliga hederliga basvaror?


Vi är alla snabba att peka finger men bör vi inte titta lite på oss själva i speglen? Har vi inte bett om det här?  Många av mina vänner och bekanta har i år skrattat åt mig och mitt miljö och eko fjant och varför jag är en grottmänniska som vägrar köpa micro. All heder åt Lotta som med svansen mellan benen ringde igår för att fråga hur man gör köttbullar på riktigt till barnen. Ingen är gladare än jag att du äntligen börjar förstå vad jag fjantat om.


Matlagning är varken krångligt eller svårt. Det finns massor med mummsig, enkel, billig mat att göra. Dessutom är det ju faktiskt ganska kul att göra tillsammans med hela familjen. Ett perfekt ögonblick att samtala om vad som varit under dagen. När man nu bestämmt sig för att slänga ut micro och göra mat på riktigt.



Presentation


Vad är det egentligen vi ger våra barn att äta? Vad är det egentligen vi gör mot miljön runt oss? Vinner inte vi alla på back to basic? Kanske vi kan börja tänka om tillsammans

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards